Obrim una finestra

Amb les portes ja obertes no tanquem la finestra.

Des de la primera setmana de confinament i fins la reobertura dels equipaments el dia 28 de maig, hem tingut oberta una finestra diària a una peça del fons del museu que hem  compartit a les xarxes socials, com a mostra de la gran varietat temàtica de les nostres col·leccions. Continuarem amb la finestra oberta per anar-les descobrint!

"Mataró des del mar" de Laureà Esplugues
Museu de Mataró
"Mataró des del mar" de Laureà Esplugues
Publicació: 27.05.2020
En un primer pla, Laureà Esplugues destaca l’activitat marinera, les drassanes a la platja i les cases i els edificis més singulars de la ciutat: la basílica de Santa Maria i les esglésies de Sant Josep i de Santa Anna. En segon terme és molt interessant la visió dels nuclis industrials, com ara el vapor Gordils, Busquets i Sala, Artigas Massó i Joaquim Esquerra, al carrer de sant Agustí, amb la primera estació del ferrocarril al davant i el fil del telègraf. Finalment el pintor descriu els voltants de Mataró amb elements característics...
"Teler rectilini Cotton"
Museu de Mataró
"Teler rectilini Cotton"
Publicació: 27.05.2020
El teler rectilini –patentat pel William Cotton, l’any 1864–  va ser una innovació fonamental en els processos de producció tèxtil. Originàriament, s’utilitzaven per fabricar mitges fines de senyora que quedaven obertes per darrera i es tancaven, amb una costura de dalt a baix, a una altra màquina de confecció coneguda com a «grega». Els telers rectilinis podien canviar automàticament l’amplada del teixit, fer peces amb forma i, al llarg del temps, van ampliar el nombre de fontures (el conjunt de diverses agulles de gènere de punt...
"Crater"
Museu de Mataró
"Crater"
Publicació: 27.05.2020
El conjunt de recipients i utensilis que feien servir els romans a la taula era una de les possessions més valorades del patrimoni familiar. S’han conservat moltes elaborades amb ceràmica però també podien ser d’altres materials i eren un indicador de l’estatus social dels seus propietaris: des de fusta per a les classes més humils, fins a luxosos conjunts de plata destinats a les famílies benestants. Durant el darrer quart del segle I aC es va començar a estendre l’elaboració de la terra o ceràmica segellada (terra sigil·lata) que...
"Retrat de torero" d'Eduard Alcoy
Museu de Mataró
"Retrat de torero" d'Eduard Alcoy
Publicació: 25.05.2020
«Expressionisme populista molt cal·ligràfic i hieràtic»; «densitat poètica gestualista»; «escenaris onírics farcits de minuciosos detalls i simbolismes»; «sintaxi surrealista amb un argument que prové de malsons personals i col·lectius»; «altrisme figuratiu» ..., la producció artística d’Eduard Alcoy (Barcelona, 1930 - Mataró,1987) ha merescut un ampli ventall de qualificatius i adscripcions estilístiques però el que sempre se n’ha destacat és que es tracta d’una obra inconfusible i d’un univers propi que tradueix múltiples referències...
"La benedicció del tren" de Francesc Pagès Serratosa
Museu de Mataró
"La benedicció del tren" de Francesc Pagès Serratosa
Publicació: 25.05.2020
La inauguració de la primera línia de tren Barcelona-Mataró (28 d’octubre de 1848) es va fer en tres actes inaugurals consecutius: a l’estació de Barcelona d’on va sortir la comitiva, un altre a l’estació d’El Masnou i el tercer i més important, a l’estació de Mataró. Aquest últim acte és el que reprodueix aquest relleu amb la màquina de tren ocupant un lloc central i a la dreta el contingent d’autoritats de Barcelona i Mataró, i els dos bisbes de Barcelona i Puerto Rico oficiant la cerimònia de benedicció. L’autor de l’obra, Francesc...
"Vestit de bany"
Museu de Mataró
"Vestit de bany"
Publicació: 25.05.2020
Durant la dècada dels anys 1920, la roba femenina de bany evolucionà seguint el ritme de la moda. El vestit de bany amb faldilles llargues fins als genolls, ajustat a la cintura i complimentat amb mitges que ocultaven les cames, va deixar pas al banyador de línies rectes d’una peça, tipus «maillot», amb sobre-faldilla sobre uns camals amb forma de pantaló curt, que deixava a l’aire les cames. Aquest singular banyador, fabricat a Mataró per l’empresa de gènere de punt  «Juan Subirà», està inspirat en els dissenys de Sònia Delaunay...
"Animal mitològic"
Museu de Mataró
"Animal mitològic"
Publicació: 25.05.2020
Aquesta fera amenaçadora –amb ales, escates, urpes i banyes–, està representada amb totes les característiques que la iconografia cristiana associava amb el maligne. A Mataró, però, també està relacionada amb una activitat més beneficiosa: la introducció de la impremta a càrrec de Joan Abadal Gerifau, l’any 1779. El museu conserva un centenar d’aquestes treballades matrius gravades sobre fusta de boix, que servien per il·lustrar publicacions de temàtica religiosa, oficial, industrial i popular. És un conjunt de gran interès artístic i...
"Teler circular Komet"
"Teler circular Komet"
Publicació: 25.05.2020
L’any 1934, l’empresa anglesa Bentley va presentar el teler circular Komet, una màquina de doble cilindre que fabricava tot el mitjó sencer, on l’única operació de confecció que es necessitava era el tancament de la puntera. Eren màquines capaces de teixir teixit tubular amb dibuixos de fantasia automàticament i, a més, oferien la possibilitat d’engrossir la puntera i el taló per donar al mitjó més reforç. La introducció d’aquests revolucionaris telers en la fabricació de mitjons, va suposar un gran avenç per l’estalvi d’operacions de...
"Paisatge" de Joaquim Vayreda
Museu de Mataró
"Paisatge" de Joaquim Vayreda
Publicació: 25.05.2020
Les plàcides escenes rurals dels generosos entorns naturals d’Olot –d’una àmplia varietat de tons verds i marronosos–, les pinzellades obertes i els contrallums que ofereixen un cert ambient nostàlgic, són les principals característiques de l’obra de Joaquim Vayreda, sens dubte, un dels paisatgistes catalans més destacats del segle XIX. Els fonaments del seu estil cal buscar-los en el mestratge de Martí Alsina i en els pintors que va conèixer en les seves estades a França, especialment els de  l’Escola de Barbizon (Corot, Millet,...
"Moneder"
Museu de Mataró
"Moneder"
Publicació: 25.05.2020
Aquesta bossa de forma allargada i tubular, teixida a mà, s’utilitzava de forma habitual durant els segles XVIII i XIX com a portamonedes. Es coneixia popularment com a moneder almoiner o moneder d’avar, dos conceptes ben contradictoris que presumiblement ens parlen de l’ús que feia qui el portava. Les monedes s’introduïen per l’obertura longitudinal situada en el centre i es tancava amb un parell d’anelles de metall, que en el cas d’aquest moneder del museu no s’han conservat. Es podia portar lligat a la cintura o a la mà, com una...